Efter en måned er det vigtigt at tage et møde med den unge nyansatte, der kan pege fremad.
Det I skal gøre
- Tag et møde med lederen til den unge nyansatte. Tag en snak om, hvad der har fungeret godt og mindre godt den første måned, uden at bryde tilliden mellem dig og den unge nyansatte.
- Efter den første måned skal lederen tage en snak med den unge medarbejder med hensyn til, hvordan den nye medarbejder trives både personligt og socialt i arbejdsfællesskabet, samt hvorvidt vedkommende trives opgavemæssigt.
- Hvis muligt, skal lederen og den nyansatte også vende, hvordan de
forventer at de næste 12 måneder ser ud:
- Hvad skal den unge nyansatte bevæge sig hen mod arbejdsmæssigt?
- Hvordan bliver den unge nyansatte en succes i din afdeling?
- Hvad skal vedkommendes rolle i virksomheden være? - Lederen skal i samspil med den unge medarbejder finde 2-3 områder, som vedkommende skal specialisere sig specifikt inden for. Hvis muligt, kan det være en god idé, at onboardingambassadøren eller den unges mentor deltager i samtalen.
- Aftal med den unge medarbejder, hvad vedkommende har brug for
fremover i forhold til samtaler med dig og 1-1 med lederen. Det anbefales, hvis der er tid til det, at det holdes én gang om måneden.
Det lederen kan gøre
- Hvis det er muligt hos jer, så sørg for, at den nye medarbejder kommer på kurser (fx 3-9 måneder efter ansættelse). Aftal dette i dialog med den unge medarbejder.